Запазвайте любимите си рецепти в лично тефтерче и ги организирайте по ваш вкус в персонализирани папки.

Създайте тефтерче Регистрация

Роден да бъде шампион: Как дубайският шоколад завладя света за един ден

Каква е историята на едно от най-известните сладки изкушения


Измислен, за да утоли прищевки на една бременна жена, дубайският шоколад е рядко съчетание от креативност, интересни вкусове и успех в социалните мрежи, което разби всички рекорди в индустрията.

Декоративен млечен шоколад, пълнен със сатенен крем от шамфъстък, землисто таханено сърце и хрупкави парченца кадаиф - оригиналният "дубайски шоколад" беше представен от базираната в Дубай компания FIX Dessert Chocolatier през 2022 г. Създателката му, британката с египетски корени Сара Хамуда, го сътворила, водена от желанието си по време на бременността си да съчетае любимите си вкусове - кюнефе и шамфъстък. FIX нарекли творението си Can't Get Knafeh Of It ("Не мога да се наситя на кюнефето", бел.ред.).

Световната слава дошла през декември 2023 г., когато TikTok инфлуенсърката Мария Вехера публикувала възторжено видео, в което опитва шоколада в колата си. Видеото станало "заразно" почти веднага, събирайки над 125 милиона гледания и хиляди нови фенове по света, готови на всичко, за да опитат прословутия десерт. Барчето се превърнало в мания и бързо било прекръстено от феновете като просто "дубайски шоколад".

Снимка: iStock by Getty Images

В интервю за Би Би Си по-рано тази година съоснователят на FIX, Йезен Алани, описал международното внимание като "поласкващо и смиряващо". Въпреки че компанията има амбиции за глобално разширяване, барът Can't Get Knafeh Of It се продава изключително в Обединените арабски емирства (ОАЕ), което подтикнало както независими шоколатиери, така и шоколадови гиганти да създадат собствени версии. Така се появили множество имитации, също наричани "дубайски шоколад", които залели супермаркетите и кварталните магазини по цял свят.

Днес дубайски шоколад може да се намери навсякъде - от онлайн платформите за доставка в ОАЕ и претъпканите щандове в сладкарниците на Истанбул, до претъпканите рафтове на хипермаркетите и хаотичните улични пазари на Мумбай. Световното търсене продължава да расте, причинявайки дефицити и дори международен недостиг на шамфъстък. Има списъци с чакащи в сладкарници в Европа и САЩ, а шоколадът е вдъхновил лимитирани колаборации с различни марки. Някои супермаркети вече дори разпределят шоколадите на квоти, а не липсват случаи на хора, които ги пренасят контрабандно.

С две думи - манията по дубайския шоколад разтърсва световната шоколадова индустрия.

Снимка: iStock by Getty images

Този феномен отваря нови хоризонти за занаятчийските шоколатиери по света, включително и за прочутата Maison Samadi в Лондон. Това е британски производител с ливански корени, датиращи от 1872 г., който пръв представил своя версия - Dubai Viral Style Chocolate. За Набил Шехаб, директор по бизнес развитие на Maison Samadi, създаването на дубайски шоколад било естествена крачка. "Вече работехме по нашата колекция от наследствени вкусове, когато открихме този вид шоколад. Той пасна идеално - съчетава любим близкоизточен десерт - кюнефе, с шоколад - нашата основна сила", споделя Шехаб за Би Би Си.

Според него търсенето надминало всички очаквания - благодарение на концепцията зад шоколада. "Забележително е как екипът на FIX измисли тази иновативна идея - десерт в шоколадово блокче, което вече е по-вкусно и по-задоволително от обикновен шоколадов десерт", казва той. Векове наред хората са обичали кюнефе само по себе си - днес дубайският шоколад им позволява да изживеят вкуса му, затворен в шоколадова обвивка, правейки удоволствието още по-изкусително.

"Истинският успех на дубайския шоколад се крие в текстурата му", съгласява се и водещият турски кулинарен журналист Айлин Йоней Тан. "Кадифената мекота на крема от шамфъстък не само е приятна за небцето, но и изглежда привлекателно. Добавената хрупкавост от кадаифа прави десерта още по-неустоим."

Снимка: iStock by Getty images

Тан обяснява, че "шоколади с ясно изразен хрупкав елемент винаги са били успешни на пазара. Същото важи и за дубайския шоколад, но при него хрупкавостта стига още по-далеч и го превръща в звезда на TikTok и Instagram.

"Макар че експлозивният растеж на дубайския шоколад се дължи основно на социалните мрежи, ексклузивността на оригиналното барче поддържа интереса жив", отбелязва Моник Навал, старши анализатор в Euromonitor International. Барчето "Can't Get Knafeh Of It" се предлага онлайн само в 14:00 и 17:00 ч. чрез приложението Deliveroo в ОАЕ. FIX произвежда около 500 броя дневно, които се изкупуват за минути. Ограниченото предлагане създава страх от изпускане на възможността и допълнително подгрява интереса.

"И самото име "Дубай" повишава популярността на шоколада", добавя Навал. Хората свързват Дубай с луксозни хотели, бляскави молове, скъпи коли и златни десерти. "Същите усещания за излишък и удоволствие стоят зад успеха на дубайския шоколад", казва тя.

Отвъд заеладяващият успех, дубайският шоколад намира отклик и заради дълбоките си близкоизточни корени - връща към семейни традиции, сладки подаръци и носталгичните вкусове на кюнефе и шамфъстък, вплетени в ежедневието на цели поколения.

За Набил Шехаб връзката е и лична - "Когато прадядото на съпругата ми, Мухиедин Самади, открива сладкарница Al Samadi Sweets в Бейрут през 1872 г., кюнефето било едно от първите сладки неща, които е продавал", спомня си той.

"Израснах в Бейрут. Като дете си спомням как всеки ден взимах споделено такси, за да отида до сладкарницата и да си купя порция кюнефе за закуска, която ядях по пътя за магазина на баща ми. И не предполагах, че един ден ще се оженя за прекрасната правнучка на Самади", добавя той с усмивка.

Дайте оценка:

Тагове: млечен шоколад натурален шоколад

Получавайте рецепти и съвети с нашия newsletter

Можете да се отпишете по всяко време. Запознайте се с нашата Политика за поверителност

Вашето тефтерче