Върху домашно приготвена пица, в различни рецепти за запеканки, в любимата на малки и големи салата Оливие, позната по нашите ширини като руска салата, или на красиво плато за най-близките ни приятели, колбасът наистина заема значимо място на българската трапеза. Без значение от повода или рецептата, едно нещо със сигурност е изключително важно - и това е качеството, на което все повече обръщаме внимание.
Едно от ключовите условия, за да се гарантира високото качество в колбаса, е в него да не се съдържа механично отделено месо (МОМ). Когато месото е отделено ръчно, колбасът съдържа по-малко добавки, като консерванти, овкусители, оцветители, белтъци и други. При механичното отделяне на месо процесът се изпълнява машинно и под налягане, а получената суровина е с унищожена или променена структура на мускулните влакна и ниска хранителна стойност. Това изисква влагане на повече сгъстители, оцветители и подобрители, за да се придаде форма и стегнатост на крайния продукт, а това са все неща, които влошават характеристиките му.
За да избегне това и да повиши качеството на своите продукти, пионерът в предлагането на колбаси без МОМ в България - Лидл България, въвежда правила по-стриктни от нормативните изисквания, като забранява влагането на механично отделено месо и за колбасите от говеждо и свинско и прилага строги проверки на всеки три месеца за своите собствени марки.
Но по какво точно могат да се ориентират българските клиенти в морето от предложения на пазара и да разберат кой колбас е действително качествен, по чиста рецепта и без съдържание на МОМ?
"Клиентите могат най-лесно да се ориентират в избора си, като следят за процента месо в колбаса и броя на съставките, които присъстват на етикета. Качественият колбас е с висок процент месо и с малък брой съставки, между 5 и 10. За малотрайните варено-пушени колбаси стандартът е минимум 60% месо, а за по-висококачествените продукти в тази категория - минимум 80%, като например кренвиршите по стандарт "Стара планина" - те са с около 83% свинско месо. При сурово-сушените колбаси - сушеници, луканки, суджуци, процентът месо в съдържанието трябва да е минимум 90", това споделя Йордан Рибаров, мениджър "Стоково снабдяване" в Лидл България, който лично тества всеки месец 80 вида колбаси собствена марка на веригата.
Колбасите, които Lidl предлага на своите клиенти преминават физико-химични и микробиологични анализи четири пъти в годината, както от страна на веригата, така и от самите производители. Всички колбаси от собствените марки се подлагат и на ежемесечен органолептичен анализ - за вкус, мирис, цвят, структура и др.
На българския пазар Lidl предлага четири собствени марки колбаси, които съставляват 80% от целия асортимент колбаси на веригата:
- Сред тях е любимата на хиляди потребители продуктова линия "Родна стряха", която се прави само и единствено от български производители, като се спазват автентичните рецепти и вкусове от миналото.
- Pikok е марката с най-голямо разнообразие - от кренвирши и наденици до варено-пушени ребра и бирени пръчици. Брандът предлага и няколко продукта, подходящи за деца, както и линията Pikok Pure за продукти без консерванти и овкусители, с минимум 90% месо. Колбасите под марка Pikok Pure се произвеждат по иновативна технология, при която изкуствените добавки се заместват с натурални такива като къдраво, червено цвекло и паприка, и се използват естествени консерванти.
- Baroni е най-достъпната в ценово отношение марка, а Dulano включва произведени основно в Германия специалитети от месо.
Материалът е предоставен от Лидл.