Жените и емоционалното хранене

stat 11:42  |  3 октомври 2017 / Вкусотии / Автор: Силвия Недева /  
Жените и емоционалното хранене
Сн.: Shutterstock

Специалистите твърдят, че начинът на хранене на една жена говори много за това как се чувства физически, емоционално и духовно.
След сладолед, шоколад или чипс, усещането първо е за прилив на енергия, но после бързо следва тежест и неспокойна възбуда. Ако пък сте с излишни килограми, ще започнете да изпитвате и угризения на съвестта, вина и депресия.

Жените са по-склонни да практикуват емоционално хранене, отколкото мъжете, според психолозите, защото жените наистина са по-емоционални създания. Често жените превръщат храната в заместител на нещо, което им липсва  - от приятел, през реализация до интимен живот.

Чрез храната жената усеща временно запълване на празнотата вътре в себе си, на липсващата емоция и си я доставя именно с храна. Това чувство е опасно, защото е само на една крачка от попадане в порочния кръг на хранителните разстройства и зависимостта от определени групи храни, които временно да стимулират появата на добро настроение.

Поради хранителните изкушения, достъпни на всеки ъгъл, ние забравяме често каква е ролята на храната, а именно да ни поддържа здрави и активни. Емоционалното преяждане е особено опасно за жените, тъй като по правило те са по-сложно устроени физиологично от мъжете. Храната, която жените консумират, влияе върху функциите на жлезите им с вътрешна секреция, баланса на хормоните, регулирането на менструалния им цикъл и здравето на техните репродуктивни органи.

Така например, за да може всяка жена да поддържа добър метаболизъм, са й необходими магнезий и белтъчини. Хормоналният баланс е застрашен и особено щитовидната жлеза, ако не се доставят на организма достатъчно количества от аминокиселината „триптофан“. С помощна на триптофана епифизата синтезира сепотонин, мелатонин и йод, с които се произвеждат хормони от щитовидната жлеза. Жени, които имат недостиг на витамин А, протеини и цинк ще имат нарушения с менструалния цикъл, например. Едва ли е необходимо да се говори повече за това от какво съществено значение е взаимодействието на храната с органите в тялото и здравето.  

Някои от емоционалните аспекти на храненето при жените са в зависимост от минералите и витамините. Изборът на храна може да стабилизира емоциите, но може да предизвика и умора или раздразнение. Жената е добре да опознае себе си и да разпознава кога има физически глад и кога има глад за емоции или душевен глад.

Например, повече витамин С в менюто означава по-добри възможности на женското тяло да се справи със стреса, защото именно витамин С е нужен на надбъбречните жлези, за да функционират нормално. Тяхната основна функция е производството на кортизол, алдостерон, адреналин и норадреналин, естрогени и андрогени, всички тези  хормони са от съществено значение за контрола на кръвното налягане, кръвната захар и обмяната на веществата.

Приемът на нездравословни храни натоварва силно работата на надбъбречните жлези и прави тялото по - податливо на стрес.

Магнезият е друг минерал, много важен за женското здраве и емоцията. При недостиг на този минерал се наблюдават крампи, мускулно напрежение, сърцебиене, тревожност, умора и депресия. Магнезий в изобилие има в зелените листни зеленчуци и суровото какао, както на прах така и в какаовите зърна, какаовото масло и др.

В - витамините пък са отговорни за метаболизма и нервната система. Зърнените храни са много богати на витамин В, но нивата лесно спадат, ако се приемат нездравословни храни, алкохол, кафе и рафинирани продукти. И много лесно се изпада в дефицити, които се отразяват върху функцията на тялото.

Омега-3 мастни  киселини от рибата и семената подобряват функцията на мозъка. Сигурно сте чували, че ядките действат успокояващо при стрес. Това се дължи на хрома, който стабилизира нивата на кръвна захар в тялото. Нездравословните храни и рафинирани продукти водят до нестабилност на захарта и и оттам се засяга и хормоналният баланс. 

Все по-често се говори за психология на храненето като процес. Специалистите насочват вниманието на жените в посока , която да им помогне да изградят стабилна основа при избора на храна и по естествен път да избират здравословното. Храненето е акт на любов към себе си и в този смисъл човек трябва да проявява обичта към самия себе си чрез избора на храна, която да бъде полезна за функциите на тялото и която да подпомага организма да работи максимално ефективно, като се запази дълго време здрав.

Здравословната храна увеличава положителната енергия, помага на концентрацията и кара човек да бъде по-осъзнат. С такава енергия са храните като плодове, зеленчуци, ядки и семена, водорасли, и др. И обратно, всички храни, които са рафинирани или преработени лишават тялото ни от енергия, ензими и т.н. Целта на храната е да поддържа живота и затова трябва да се избират храни, които правят именно това.

Днес контролът върху храната става все по-трудно осъществим. Повече от ясно е, че предлаганото масово на пазара месо и млечни храни, съдържащи естрогени и хормони на растежа, или плодове и зеленчуци, отгледани с пестициди и химикали, или риба с тежки метали понякога ни остава да мислим, че е невъзможно да се избере здравословна храна.

Формулата е да се придържаме към по-просто и максимално близко до природата хранене, умереност в количествата без преяждане.